Englanninkielinen alkuteos the Seven Deaths of Evelyn Hardcastle (2018)
Suomentanut Jaakko Kankaanpää
Otava 2020
494 s.
Olen nähnyt kauan sitten elokuvan
Päiväni murmelina, on ollut sen
verran poikkeuksellinen kokemus, että muistan sen vieläkin. Sama tapahtunee
kirjan Evelynin seitsemän kuolemaa
kanssa. Ero näiden kahden välillä on
siinä, että kirjassa päähenkilö Aiden Bishop herää joka aamu uuden henkilön
hahmossa, ei itsenään.
Tarinan ensimmäinen päivä
kartanossa alkaa tyrmäävästi. Mies juoksee metsässä etsien Annaa, vaikka
hänellä ei ole mitään käsitystä siitä, kuka Anna on ja miksi hän etsii tätä.
Toivottomana ja eksyksissä hän on luovuttamassa, mutta yhtäkkiä joku ojentaa
hänelle kompassin ja kertoo suunnan mihin mennä. Pian mies tulee kartanolle, ja
järkytyksekseen havaitsee että ei tunne ketään vaikka muut tuntevat hänet. Seuraava
aamu alkaa jos mahdollista vieläkin tymäkämmin, kun mies luulee heräävänsä
eilisenä henkilönä mutta nopeasti huomaa taas olevansa joku muu.
Vähän kerrassaan päivät saavat
järkeä. Aiden on kartanossa osana murhamysteeriä, peliä joka kietoo hahmot
ikuiseen silmukkaan, silmukkaan josta vain yksi voi päästä pois. Aidenilla on
kahdeksan hahmoa ja seitsemän päivää aikaa selvittää, kuka murhaa Evelynin
illalla kello 23. Mikäli hän ei saa asiaa selville, ajasta kuluu yksi päivä ja
seuraavana päivänä hänen on jatkettava selvitystyötä. Vaikka hän on vieraassa
hahmossa, hänen persoonallisuutensa on tallella. Ja mikä tärkeintä, uutena
päivänä hän muistaa ainakin osan edellispäivien tapahtumista. Pieni pala
kerrallaan arvoitus alkaa keriytyä auki. Helppoa se ei ole, sillä hahmot ovat
toinen toistaan vastenmielisempiä ja heidän hidas tai arvaamaton toimintansa
hidastaa selvitystyötä. Yhtään helpommaksi asiaa eivät tee Lakeija, joka pyrkii
estämään murhaajan paljastumisen sekä mystinen Anna, joka kokee asiat eri
järjestyksessä kuin Aiden.
Vierelläni kulkeva Charles tuntuu yhä jännittyneemmältä, ja hänen
sormensa painuvat joka askeleella syvemmälle käsivarteni ihoon. Tämä kaikki on
aivan väärin. Juhlien henki on liian epätoivoinen. Nämä ovat viimeiset kekkerit
ennen Gomorran tuhoa.
Pääsemme sohvan luokse. ja Charles auttaa minut alas tyynyille.
Tungoksen halki pujottelee palvelijoita juomatarjottimet kädessään, mutta
joukon liepeiltä meidän on mahdotonta antaa heille merkkiä. Metelissä ei pysty
puhumaan, mutta Charles osoittaa samppanjapöytää, jonka luota tanssijat
kompuroivat toistensa käsipuolessa pois. Nyökkään samalla kun taputtelen hikeä
otsaltani. Ehkäpä samppanja rauhoittaisi hermojani. Kun hän lähtee noutamaan
pulloa, tunnen vetoa ihollani ja huomaan jonkun avanneen ranskalaiset ikkunat,
ehkäpä jotta raitista ilmaa pääsisi sisään. Yö on säkkipimeä, mutta ulos on
sytytetty tulipatoja, joiden lepattavat liekit valaisevat puutarhaa aina puiden
ympäröimälle nelikulmaiselle vesialtaalle asti.
Pimeys tiivistyy pyörteeksi ja muuttuu sitten ihmishahmoksi, joka
lopulta aineellistuu astuessaan sisään, kun kynttilöiden valo tihkuu kalpeille
kasvoille.
Tämä on erilainen, ehdottoman
kiinnostava ja kiehtova tarina. Aidenin tunteet on kuvattu todella eläväisesti,
kyllä itsekin vähän järkyttyy kun lukee hänen olevan toinen toistaan
kummallisemmassa hahmossa. Aikatasojen kanssa pysyin ehkä yllättävänkin hyvin
mukana, vaikka alkuun hämäännyinkin siitä että Aiden saattaa kesken päivää
päätyä takaisin tiettyyn hahmoon. Sen sijaan olin hiukan vaikeuksissa sen
kanssa, missä kohtaa tarinassa Anna oli, eli mitä sellaista hän ei vielä tiennyt
minkä Aiden oli kuitenkin kokenut hänen kanssaan aiemmin. Mitään paniikkia ei
tullut, varsinkin kun Anna rauhoittelee Aidenia ja on luottavainen vaikka ei
tiedäkään kaikkea.
Pidän myös siitä ratkaisusta,
että Aidenin persoona säilyy, että hän muistaa edellisiä päiviä, osaa
suunnitella tulevaa, taktikoi. Yritysten ja erehdysten kautta hän kokeilee,
voiko päivän kulkua muuttaa. Mitä pidemmälle seitsemän päivän aikaraja kuluu,
sen enemmän hän on tietoinen siitä, miten eri hahmojen päivät kuluvat. On
paljon asioita, joihin hän ei voi vaikuttaa, joihinkin kuitenkin. On
hämmentävää ja toisinaan hauskaa, kun hän kummastelee jotain mikä paljastuukin
myöhemmin hänen itsensä tekemäksi.
Koin tunnelman kauhean synkkänä,
ehkäpä johtuen väkivallan melko suuresta määrästä ja siitä faktasta, että
kartanon mailta ei pääse pois. Välillä on pimeitä metsiä, väräjävää kynttilänvaloa
ynnä muuta vastaavaa, mutta paljon ollaan myös ulkona päivänvalossa tai hyvin
valaistussa, hälisevässä salissa.
Ehdottomasti kokeilemisen
arvoinen uusi tuttavuus! Helmet-lukuhaasteeseen laitan tämän kohtaan 21, ”pidät
kirjan ensimmäisestä lauseesta”. Kahden
askeleen välillä unohdan kaiken. Siinä on lause, josta tarina voisi lähteä
mihin vaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti