lauantai 16. helmikuuta 2019

Salla Simukka: Sytytä valot! / Sammuta valot!

Salla Simukka: Sytytä valot! / Sammuta valot!
Tammi 2018
77 s. + 66 s.









Vuosi vuodelta, kirja kirjalta olen vakuuttuneempi siitä, että Salla Simukka on kirjallinen nero. Hän on Se Kirjailija, joka pystyy kirjoittamaan mitä tahansa, millaista genreä tahansa. Hän uusiutuu, eikä kirjoita samaa kirjaa yhä uudelleen. Tästä hyvä osoitus on kirjapari Sytytä valot! / Sammuta valot!

Alaotsikkona kirjan eri puolilla on "pieniä kauniita tarinoita" ja "pieniä kauheita tarinoita". Idea on kertakaikkiaan loistava: molemmissa on 10 tarinaa, toiset positiivissävytteisiä, toiset negatiivisia. Tarinat muodostavat keskenään pareja tai vuoropuheluita. Aiheet ja teemat ovat hyvinkin vaihtelevia, mutta silti tuntuu että lukee kokonaisuutta, ei silppua. Luin kirjan niin, että vuorottelin. Ensin siis kaunis tarina numero 1, perään kauhea tarina numero 1. Voi olla, että näin kirjasta saa irti vielä enemmän kuin jos lukisi ensin kaikki kauniit tarinat  ja sitten kauheat tarinat. Kun on kauniin tarinan joskus hyvinkin hempeissä tunnelmissa, on pudotus kauheaan välillä raju. 

Pidän valtavan paljon siitä, miten Simukka vaihtaa sujuvasti tunnelmasta toiseen. Joskus tarina on täysin sama (numero 10, Koru) mutta vain loppu erottaa sen, onko tarina kaunis vai kauhea. Taidokasta! Yksi suosikeistani on tarinapari numero 6, Ranneke ja Huvipuisto. Alla olevassa sitaatissa käy hyvin ilmi se, millaisesta kirjasta on kyse:

Mä ajattelin, että sä olet mun huvipuisto.
Mun tivoli.
Sä olet kaikki sen laitteet.

Sä olet mun maailmanpyörä, joka nostaa mut korkealle ja 
saa näkemään kauas.
Ja vaikka mua huimaa sun kanssa, mä haluan kyytiin ker-
ran toisensa jälkeen.

Sä olet mun vuoristorata, jossa ei ole koskaan tylsää.
Vatsanpohjasta ottaa ja tekisi mielu kiljua ulos kaikki se
riemu, joka mun sisälle kertyy, kun sä vaan katsotkin mua. 

(Ranneke)

Minä olen se huvipuisto, jota et koskaan haluaisi kaupun-
kiisi, ja se kiertävä tivoli, jonka toivoisit kiertävän lähi-
tienoosi kaukaa.
       Miksikö? Anna kun kerron sinulle.
       Mutta varoitan: vaikka tietäisit totuuden, et voisi estää
minua. Minä tulen silloin, kun minua huvittaa. Ja lähden
vasta, kun olen saanut tarvitsemani.

Ilmestyn yhdessä yössä, yllättäen, kuin materialisoitui-
sin sumusta tai yöllä näkemistäsi painajaisista. Kukaan 
ei muista, että olisi nähnyt minusta ennakkomainoksia,
mutta kun olen paikalla kaikkine laitteineni, ei olemassa-
oloani kyseenalaisteta tai lupieni perään kysellä.
       Kaikki haluavat tulla käymään luonani.
       Kun porttini avataan, ihmisjono luikertelee sisään. Hei-
dän poskensa hehkuvat ja silmänsä kiiltävät. He tahtovat
viihtyä ja tulla huvitetuiksi. 

(Huvipuisto)

Vinkkasin tätä seiskaluokkalaisille teemana uudet nuortenkirjat. Lähti heti lainaan (samoin kuin lähtee aina Simukan Jäljellä, jota vinkkaan kaseille genrevinkkauksen scifi-osiossa). Tarinat ovat lyhyitä, ja fontti helppolukuista. Sitaattiin laitoin rivijaot siten kuin ne kirjassa ovat. Tärkeintä on kuitenkin se, että vaikka yksittäisen tarinan sivumäärä on vähäinen, on sen sisältö täyttä tavaraa ja joskus kattaa koko elämän. 

Tämä on niitä kirjoja, joissa sanat eivät riitä kertomaan kuinka hienosta kirjasta on kyse. Sanonkin vaan että tekee kuulkaa mieleni hyppiä tasajalkaa, tuulettaa raivokkaasti ja huutaa että lukekaa tämä!

Helmet-lukuhaasteeseen tämä osuu kohtaan 13, kotimainen lasten- tai nuortenkirja.

Blogeissa tätä on luettu paljon, postauksen ovat tehneet muun muassa Niina T., Heidi P. ja Susanna.

       



2 kommenttia:

  1. Hyvä postaus, kiitos! Itse olen niin intoa täynnä, että kovasti jo mieli raksuttaa mitä kaikkea voisi vinkata ensi lukuvuonna, kun ajattelin aloittaa kirjavinkkaukset mahdollisesti juuri seiskaluokille.Meillä käy koululuokkia nykyään aika hyvin lainaamassa ja olen siinä yhteydessä esitellyt kirjoja heille, mutta varsinaista vinkkausta se ei ole ollut. Jospa tosiaan ennättäisi uuden äärelle kunnon vinkkausten kanssa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Muistan olleeni kauhuissani ennen ensimmäisiä vinkkauksia (koskien jokaista luokka-astetta) mutta onneksi tunne meni nopeasti ohi :D

      Kun olin edellisen kerran Orivedellä töissä vuosina 2011-2014, silloin kävi enemmän alakoululaisia. Kiva huomata että viime ja tänä vuonna yläkoululaiset ovat käyneet entistä enemmän, tänä lukuvuonna jotkut ovat käyneet kaksikin kertaa vinkattavana tai vinkkausessa + hakemassa valmiiksi kerätystä kirjakärrystä tietyn aiheen kirjoja.

      Poista