Ruotsinkielinen alkuteos Svara om du hör mig (2013)
Suomentanut Maija Kauhanen
Tammi 2019
444 s.
Olen sanonut jo ties kuinka monta kertaa aiemmin, että pidän
erityisesti suljetun huoneen mysteereistä. Nyt ollaan ulkona, mutta lähtökohta
on sama. Rajallinen määrä ihmisiä rajatussa tilassa, ulkopuolisten läsnäolo
mahdoton. Kuollut henkilö. Syyllisen on oltava joku paikalla olijoista.
Jahtiporukka lähtee metsästysretkelle. Valtaosa on keskenään
tuttuja, uusia kasvoja on pari; Henrik, joka on äskettäin tullut Hagforsiin,
sekä Pärin teini-ikäinen tytär Alva. Rutiinit eivät kuitenkaan muutu, vaan
kaikki sujuu kuten niin monta kertaa ennenkin. Kunnes radiosta kuuluu
ylimääräinen laukaus. Kukaan ei myönnä ampuneensa, kukaan ei näe kaatunutta
hirveä. Illan tullen huomataan, että Pär ja Alva eivät ole palanneet. Hirviporukkaan
kuuluva poliisi Petra Wilander lähtee etsimään kadonneita, eikä aikaakaan kun
Pär löytyy kuolleena. Alva sen sijaan on kadonnut jäljettömiin. Poliisi on visaisen
tehtävän edessä. Kello käy, on kylmä yö, Alva pitää löytää pian. Samalla pitää
alkaa selvittää jahtiporukan välejä ja historiaa. On sana sanaa vastaan,
vanhoja kaunoja, valehtelua. Kuka puhuu totta ja kuka ei, kuka peittelee
jälkiään – ja kuka on murhaaja. Toisaalla toimittaja Magdalena Hansson tulee
vedetyksi puoliväkisin mukaan tutkimuksiin. Hänellä on paikallistuntemusta
mutta myös kontakteja, sillä hänen isänsä on yksi hirvestäjistä ja samalla
yksi epäillyistä.
Christer seurasi kuinka Sannerien valaistut keittiön ikkunat kutistuivat peruutuspeilissä, kun Folke kääntyi maantielle.
"Mitä sinulla oli mielessä, kun kysyit, onko Alvalla tapana lähteä mukaan metsälle?"
Folke käänsi puhaltimen lämpöä kovemmalle ja sanoi:
"Ensinhän sitä ajattelee, että oli onneton sattuma, että Alva oli mukana metsällä juuri tänään. Mutta jos asiaa katsoo toiselta kantilta, ehkei se ollutkaan mikään sattuma. Ehkä oli tarkoituskin, että hänkin olisi paikalla."
"Tarkoitus? Tarkoitatko, että hänenkin oli määrä olla uhri?"
"Miksi ei?"
He istuivat vähän aikaa hiljaisuudessa. Christer päästi katseensa harhailemaan ulos sivuikkunasta, katseli kuinka rosoiset kuuset sujahtivat ohi aivan ojan reunalla, kuinka niiden oksat heiluivat tuulessa.
"Uskotko, että hän on elossa?" Christer kysyi.
"Toivon niin", Folke sanoi. "Mutta pakko sanoa, että epäilen sitä."
Ninni Schulman on noussut yhdeksi suosikikseni
ruotsalaisista dekkaristeista. Tarinan eteneminen on sujuvaa eikä raakuuksilla
mässäillä. Henkilöhahmoilla on ongelmansa, mutta ne ovat sivuroolissa eikä
niitä vatvota. Poliiseilla on kohtalaisen hyvät keskinäiset suhteet, toki pieniä kahnauksia on mutta enemmän luottamusta ja ystävyyttä. Ihan
tarpeeksi on kirjoitettu poliisilaitoksen valtapeleistä, kettumaisista pomoista
ja pahanmakuisesta automaattikahvista, poliisien päihdeongelmia ja rikollisia
harrastuksia unohtamatta. Pidän siitä, että uhri nousee poliiseja tärkeämmäksi,
että kärjessä on sen selvittäminen, mitä hänelle tapahtui ja miksi. Tässä
kirjassa pidän varsinkin Petran asenteesta. Hän tiedostaa olevansa epäilty, ja
haluaa pysytellä tutkinnasta syrjässä. Kun hänet vaaditaan mukaan, hän suostuu
vaikkakin on hiukan varpaillaan.
Pidän myös tavasta, jolla Magdalena hoitaa perhe-elämäänsä.
Mies tekee pitkää päivää töissä, mutta hoitovapaalla oleva Magdalena kieltäytyy
jumiutumasta pelkkään äidin rooliin. Mies saa luvan ottaa vastuuta, onhan
kyseessä hänenkin lapsensa. Magdalenan työpaikka on uhattuna, koko
paikallislehti on uhattuna, koska pitää säästää. Pär Sannerin tapauksen raportointi
on yksi keino, jolla Magdalena voi osaltaan auttaa lehteä. Paitsi että
Magdalena ajautuu tapauksessa paljon syvemmälle kuin pelkästään raportoinnin
tasolle.
Tarinaa seurataan paitsi Petran ja Magdalenan myös poliisi-Christerin sekä jonkin verran Pärin lesken Bodilin kautta. Hyvä niin, on aina tervetullutta nähdä asiat erilaisten hahmojen ja erilaisten roolien kautta. Aika usein dekkareissa uhrien omaiset ovat sivuosassa tai pääepäiltyjä, eikä juurikaan seurata sitä miten heidän elämänsä muuttuu tragedian jälkeen.
Yksi asia, mistä en pidä, ei tässä kirjassa vaan yleensä, on se että takakannessa kerrotaan liikaa. Esimerkiksi tässä on isolla: "Kohtalokas metsästysonnettomuus paljastaa (...)" en kerro mitä, katsokaa itse. Mutta siis jo takakannen perusteella tietää, mistä rikoksessa on pääpiirteittäin kyse, mikä on motiivina. Vain yksityiskohdat pitää selvittää lukemalla. Ei näin!
Vastaa jos kuulet on luettu ainakin blogeissa Leena Lumi, Kirjasähkökäyrä, Luetut.net sekä Kirjanmerkkinä lentolippu.
Koska kirja on julkaistu ruotsiksi jo kuusi vuotta sitten, oletan että sarjaan on tullut jo jatkoa. Lukulistalle siis mitä löytyy!
Magdalena on tosi symppis dekkarihahmo. Tykkään tästä sarjasta :)
VastaaPoistaTäysin samaa mieltä :) Toivottavasti saadaan lisää osia pian.
PoistaHenna, olet oikeassa: Takakannessa kerrotaan liikaa ja olen siitä monasti maininnut. Minä olen tehnyt joskus jopa niin trillerien kanssa, että teen pienen hämäysjekun. Siinä sitä saa lukija sitten miettiä murhaajaa. Etenkään dekkareissa tms. ei saisi kertoa niin paljon, kuin näissä tehdään. Magdalena ja Petra ovat hyviä tyyppejä. Minä sanon usein, että 'pienen näyttämön tila on tarinalle hyvä'. Siitä muistan aina Viettelysten vaunun ja Brandon, hah-hah...On hyvä tunne, kun porukka on dekkarissa kuin kasassa. Holtilla taisi olla sellainen hyvä kuin Kuollut kulma, josta pidin paljon!
VastaaPoistaYritän välttää kaikissa postauksissa liian tarkkaa kuvausta juonenkulusta; toisinaan törmää myös arvioissa siihen että suunnilleen joka luvusta on kerrottu jotain. Joskus tulee olo, että viitsiikö kirjaa lukeakaan kun postauksessa on kerrottu kaikki. Olenkin alkanut harrastaa sitä, että superpitkissä postauksissa jätän välistä osan lukematta, etten saa liikaa tietoa sisällöstä :)
PoistaPääosin kyllä ihailen takakansitekstien tekijöitä, ei varmastikaan ole helppo juttu kirjoittaa houkuttelevaa ja tasapainoista esittelytekstiä, tasapaino tarkoittaen sitä että on riittävästi informaatiota siitä mistä kirjassa on kyse, mutta ei liikaa.