Eeva Joenpelto: Uskomattomia uhrauksia
WSOY 2000
259 s.
Eeva Joenpelto. Monelle tuttu nimenä, mutta kirjat ovat ehkä
jääneet lukematta. Näin oli minullakin. Olen kyllä kirjastotyössäni seurannut,
että Vetää kaikista ovista on erittäin suosittu äänikirja, mutta
painetut kirjat käyvät vähemmän lainassa. Nyt oli minunkin aika tarttua
Joenpellon kirjaan.
Tänään 17.6.2021 on kulunut 100 vuotta Eeva Joenpellon
syntymästä. Kirjablogeissa ja -somessa on haluttu nostaa Joenpeltoa esiin,
muistuttaa että meillä on ollut tällainen kertojataituri. Kun valitsin kirjaa
luettavakseni, esiin nousi valinnanvaikeus. Mikä tahansa saattaisi osua minun
lukuhermooni. Valinta oli lopulta aika pitkälti käytännön sanelema; Tampereen
pääkirjastossa oli viisi Joenpeltoa hyllyssä. Sarjaa en halunnut aloittaa
keskeltä, joten päädyin lukemaan Uskomattomia uhrauksia.
Eino Nygren on agrologi, joka on urallaan kulkenut pienestä
pankista isoon, edelleen sanomalehden taloushoitajaksi ja siitä suureen osuustoiminnalliseen
yritykseen tuottajien edustajaksi. Hän on uskonut firmaan niin, että on antanut
lainojen vakuudeksi liki koko omaisuutensa. Nyt on kuitenkin tullut 1990-luku
ja firmalle alamäki. Samaan aikaan Einon terveys alkaa horjua ja sairaala tulee
tutuksi
Einon vävy Harri on saanut samasta osuustoimintayrityksestä
potkut. Harri keräilee itseään ja yrittää totutella uuteen arkeen. Kuka hän on
ja mikä on hänen merkityksensä ilman työtä? Einon sisar Elsa, topakka
kampaamoyrittäjä, koettaa sekä pyörittää yritystään että pysyä kärryillä Einon tilanteesta.
Sairaalassa sekä potilas että omaiset saavat kylmää kohtelua, väki vaihtuu
jatkuvasti eikä kukaan kerro mitään. Potilas on kuin esine, jota tarkkaillaan,
ja omaiset tuntuvat epätoivotuilta.
Mukaan kuvioihin palaa Einon veli Risto, joka on ollut
vuosia poissa, pitämättä yhteyttä perheeseen. Ristokaan ei saa tolkkua firman
asioista, ja alkaa näyttää vääjäämättömältä että sen tie on lopussa. Eino on
huolehtinut siitä, että tyttärensä Heidin ja Harrin asunto on firman ja
velkojen ulkopuolella. Mutta onko vaarassa Nikulan talo, Einon talo
maaseutuasunnolla, talo josta Heidillä on paljon muistoja ja jonne Harri päätyy
yhä useammin?
Hän oli ostanut kyläkaupasta vihkoja lisää ja sitten
kaupungista tietenkin. Kun vuosia oli kulunut ja myyjä muuttunut muutaman
kerran, tuli kaupan loppuunmyynti. Hän oli ostanut kaikki vihot, mitä siellä
oli ja ajatellut, että ne saivat riittää. Vaikka pysyisi hengissäkin, mitään
kerrottavaa tuskin enää olisi tai hän oppisi viimeinkin elämään kertomatta
niistä.
Kysymys ei kuitenkaan ollut pelkistä muistiinpanoista.
Joskus kun kynä pysähtyi, kun tapahtumia oli ollut tavallista vähemmän, kun
kättä ei vielä väsyttänyt, hänen ajatuksensa alkoivat harhailla. Mieleen tuli
tai oli tulevinaan jotain tärkeää. Kuten sekin ominaisuus tai omituisuus, että
hänellä yhä oli vakaa usko, että ihmiset halusivat hyvää toisilleen.
Aina ei näyttänyt siltä, mutta niin vain oli oltava.
Voi kun olisikin niin! Ikävä kyllä jo 20 vuotta vanhassa
kirjassa yksittäisellä ihmisellä ei ole arvoa. Kun Eino on poissa kuvioista,
firma tyhjennetään säälimättä eikä Einolle suoda ajatustakaan. Sairaalassa
etenkin lääkärit ovat niin ylemmyydentuntoisia, että heitä ei sovi lainkaan häiritä
typerillä kysymyksillä. Jos potilas ei parane tarpeeksi nopeasti tai jos hän
paranee liian nopeasti, hän kuulee kunniansa. Myös perheessä sen jäsenillä
tuntuu olevan kovin kylmät välit, yhteyttä pidetään enemmänkin velvollisuudentunnosta
kuin halusta. Jotenkin tuntuu siltä, että Heidin ja Harrin välit ovat keskenään
jännitteiset, mutta eivätpä he kovin lämpimästi suhtaudu lapsiinsakaan.
Työttömyys, velkaantuminen, omaisuuden menetyksen uhka ja
omanarvontunnon menetys esitetään melko viitteenomaisesti. Henkilöt pohtivat
asioita itsekseen, mutta eivät koe suuria tunteenpurkauksia toisten nähden.
Einon sairastuminen on ainoa asia, joka saa etenkin Elsan ja Heidin toimimaan
ponnekkaammin. Harri on eksyksissä itsensä kanssa, eikä saa tarttumapintaa
oikein mistään. Elämä soljuu eteenpäin vieden virtaansa sen mitä vie.
Yllätyin siitä, kuinka voimakas lukukokemus oli. Mietin,
miksi. Yksi syy on ehkä se, että henkilöhahmoja on vain muutama, jolloin lukija
on heidän kanssaan koko ajan. Toinen on varmastikin se, että nyt ollaan ”oikean”
kriisin ytimessä, eli ollaan menettämässä elämäntyö ja omaisuus, eikä kriisinä
ole kolmekymppisenä sinkkuna oleminen, ero komeasta poikaystävästä tai muu
vastaava. Kommunikaatio tapahtuu usein lyhyillä lausahduksilla, ei viinilasin
äärellä hysteerisesti nyyhkien. Lapsuus, työ, terveys, elämäkin ovat
karkaamassa henkilöhahmojen ulottuvilta, jokainen joutuu käymään läpi
menettämisen ja luopumisen prosessia. Kuka saa otteen uudenlaisesta elämästä ja
kuka ei?