Marissa Mehr: Rusalka - kuiskaajan muotokuva -
Siltala 2021
317 s.
Kirje oli kiertänyt Tokion, Canberryn ja Minnesotan kautta.
Löytänyt vasta sen jälkeen sinne, missä Gerard Monti, joka ei nimestään
huolimatta ollut sukua kuuluisan csárdásin säveltäjälle, asui sillä
hetkellä. Hän luki tekstin kahdesti, ujutti kortin takaisin kuoreen ja katsoi
kutsua jossa ei ollut alkua eikä loppua. Kuoressa luki Hugues Monti. Nimi, jota
Gerard ei ollut sitten lapsuusvuosien käyttänyt, ja jonka ei pitänyt olla
kenenkään tiedossa.
Kirjeen on lähettänyt Anna, nainen johon Gerard on törmännyt
kapellimestarin työssään useita kertoja vuosien varrella. Anna on oopperakuiskaaja,
ja jotenkin hän on osunut Gerardin kanssa samoihin produktioihin ja myös löyhään rakkaussuhteeseen, vain
kadotakseen yllättäen ja ilmestyäkseen myöhemmin yhtä yllättäen takaisin kuvioihin. Edellisestä
tapaamisesta on kulunut vuosikymmen, eikä mitään yhteydenpitoa ole ollut. Siksi
Gerard yllättyy saadessaan Annalta kirjeen ja vielä enemmän huomattuaan, että
kirjeessä Anna kutsuu hänet hautajaisiinsa. Mistä on kysymys?
Tarinaa seurataan sekä Gerardin että Annan näkökulmasta.
Koska tulivuorenpurkaus on katkaissut lentoliikenteen, Gerard matkustaa junalla
Brysselistä Latviaan. Matka on hidas, joten Gerardilla on aikaa pohtia paitsi
Annaa myös elämäänsä. Toisaalla Anna on juuttunut kotiinsa horjuvan terveyden
ja kuihtuvan avioliiton ympäröimänä. Hän pohtii sairastumista ja kuolemaa,
mutta muistelee myös työtään. Sairastuminen vei häneltä äänen ja sitä myötä
kuiskaajan työn, ehkä myös identiteetin. Miksi hän kutsui Gerardin
hautajaisiinsa, ja miksi Gerard päätti tulla? Molemmat ehkä toivovat löytävänsä jotain, jonka olemassaolosta he eivät ole varmoja.
Vastaus: Kuiskaaja, joka on opetellut partituurin
muutamassa kuukaudessa, merkinnyt nuotit täyteen huomioita ja värikoodannut
solistit: päätenori vihreä, pääsopraano violetti, sivumezzo sininen ja basso
oranssi. Jokaisella oma värinsä. Kuoro neonkeltainen huutomerkki!
Hän on ainoa, joka pitää kaikkia lankoja käsissään. Osaa
sekä musiikin että yksittäiset stemmat kuin kapellimestari konsanaan. Osaa
erotella Falstaffin finaalin kymmenen toisiinsa kietoutuvaa sooloa,
joista jokainen astuu sisään eri kohdassa laulaen omaa osaansa. Päälle kuoro ja
fuugarakenne. Finaali, jossa Verdi päätti jättää hyvästit musiikille,
oopperalle, kriitikoille, jopa itselleen. Hiki pisaroi kovallakin kuiskaajalla.
Tip tip tip pienet helmet putoilivat partituurin päälle.
Mutta kaikki pysyy koossa. Täydellisen koossa.
Ja nyt tämä toinen tila: synkkä, verhoilla pimennetty
makuuhuone missä tahansa eurooppalaisessa kaupungissa, jossa on 1800-luvulla
rakennettuja asuinrakennuksia, puisia ja kivisiä.
Tykkäsin kirjasta kovasti. Sekä Gerard että Anna ovat
kiehtovia hahmoja, joiden historiasta paljastuu lopulta varsin vähän muuten
kuin musiikin kautta. Heillä on vetovoima, joka välillä kiskoo heidät yhteen
mutta sitten taas heittää erilleen. Jossain vaiheessa Gerard tajuaa, ettei
tiedä Annasta mitään, ei edes sitä minkämaalainen tämä on. Anna on
eurooppalainen, monia kieliä osaava, kotonaan monessa paikassa. Ja vaikka
Annasta paljastuu kummallisia asioita, se ei vähennä hänen viehätysvoimaansa
Gerardin silmissä. Anna puolestaan ei omissa luvuissaan juuri mainitse
Gerardia, eikä paljasta motiivejaan teoilleen. Hän jää mysteeriksi.
Pidin junamatkakuvauksista, siitä millaisia ihmisiä ja
paikkoja Gerard näkee viettäessään tunteja ja tunteja junissa. Toisinaan pysäys
tulee pienelle paikkakunnalle, toisinaan isolle. Koska lentoliikennekaaos
aiheuttaa juniin ruuhkaa, Gerardin matkasuunnitelma elää. Hän on kuitenkin
lähtenyt ajoissa liikkeelle, joten muutoksiin on varaa. Aina hän ei tiedä,
missä on, toisinaan hänellä ei ole oikeaa valuuttaa, toisinaan
kielitaidottomuus aiheuttaa kommunikaatio-ongelmia. Matkallaan Gerard pohtii
etenkin idän ja lännen välistä kuilua, jota myös Anna käsittelee. Gerard ei
tiedä, miksi Anna ei halua puhua Itä-Euroopasta, toisaalla Anna on
loukkaantunut siitä, että häntä nimitellään ”venakoksi” vaikkei hän koskaan ole
edes käynyt Venäjällä. Molemmat sanoittavat ennakkoluuloja ja asenteita, joita
yhteiskunnassa on yhä edelleen tunnistettavissa.
Kaiken taustalla soi Antonín Dvořákin ooppera Rusalka,
vedenneidoista kertova teos, joka on erityisen merkityksellinen niin Gerardille
kuin Annalle.
Loppu on tavallaan jännittävä, kirjaa lukiessa näin
mielessäni useita vaihtoehtoja, miten tarina voisi päättyä. Pidän siitä,
millainen olo lopusta ja yleensä lukukokemuksesta jäi, hahmot jäivät päähäni
elämään ja mietin, mitä nyt tapahtuu.
Helmet-lukuhaasteessa Rusalka - kuiskaajan muotokuva - menee
minulla kohtaan 39, ”kirjassa kuunnellaan musiikkia”. Se sopisi myös esimerkiksi
kohtiin 9, ”kirjailijan etunimi ja sukunimi alkavat samalla kirjaimella”, 13,
”kirja liittyy teatteriin, oopperaan tai balettiin” ja 41, ”kirjassa
matkustetaan junalla”.
Kirja on luettu myös blogissa Lukutuulia.